Tjen, Spar, Lån, Vind med EkstraLommepenge.dk
Dæk og Dæktryk

Spar MANGE penge på at have dine dæk og dæktryk i orden!

Spar MANGE penge på et korrekt dæktryk - Korrekt dæktryk er først og fremmest af hensyn til sikkerheden, men sidegevinsten er stor, nemlig et lavere benzin- eller dieselforbrug.

Det korrekte tryk i bilens dæk er så afgørende for sikkerheden. Forklaringen er enkel: For lavt tryk stjæler bilens stabilitet, hvorfor der pludseligt er større risiko for, at bilen skrider ud - typisk hvis føreren bliver nødt til at undvige. Men korrekt dæktryk har mange sidegevinster - to af dem giver endda en stor besparelse: Korrekt dæktryk får dækkene til at holde længere. Og korrekt dæktryk sparer på omkostningerne til benzin eller diesel.

For lidt tryk i dækkene øger dækkets såkaldte rullemodstand - rullemodstand, er et mål for hvor let dækket ruller hen over asfalten.
Hvis dæktrykket er for lavt, ruller bilen tungere og der skal bruges mere brændstof til at drive den frem. Måske lyder det lidt ingeniør-langhåret - men vi kender det jo fra vores egen cykel: en cykel på halvflade dæk kræver ikke så lidt flere lårmuskler at køre. Og altså tilsvarende med dækken på bilen: For lavt tryk - flere liter brændstof til at køre.

Et lufttryk, der bare er 1,0 bar for lavt øger rullemodstanden så meget, at brændstofforbruget øges med op til seks procent. Hvis du har en bil, der gør 12,5 km/l og kører 15.000 km om året er det en forskel på 864 kr. ved 12 kr. pr. liter benzin. Hvis du kører 20.000 km er forskellen 960 kr.


Der er altså gode penge at spare ved at gøre noget, der er helt gratis.. og at spare penge, er også at tjene penge!


KORREKT DÆKTRYK SPARER PÅ PENGENE:

Bilens brændstofforbrug:
Dæk med et lufttryk, som fx er 1,0 bar for lavt, giver større rullemodstand, hvilket fører til cirka seks procent øget brændstofforbrug.

•For lavt dæktryk fører til øget benzin- eller dieselforbrug.

Dækkets levetid:
Dæk med for lavt tryk holder kortere. Det for lave tryk resulterer i unødigt slid - desuden kan alt for lavt tryk medføre, at dækket pludseligt taber al luft, hvorfor dækket kan vride sig af fælgen.

•Det er direkte farligt at køre med lufttryk, der er mere end 0,5 bar for lavt.


KORREKT DÆKTRYK ØGER SIKKERHEDEN:

Bilens køreegenskaber:
Med for lavt lufttryk styrer bilen mindre præcist. Hvis en kurve kan tages med fx 100 km/t ved et lufttryk på 2,0 bar, vil kurven kun kunne tages med 87 km/t med 1,0 bar. Tilsvarende gælder for bilens evne til at undvige.

•For lavt lufttryk er lig med dårligere køreegenskaber.

Bilens bremseegenskaber:
Test har vist, at bremselængden fra 90 km/t til 70 km/t er 40 meter ved 2,0 bar, men 45 meter ved 1,0 bar. Det er hele 5 meter længere!

•1,0 bar for lavt lufttryk = 5 meter længere bremselængde

Risiko for akvaplaning:
Hvis lufttrykket er 30 procent lavere end det anbefalede, øges risikoen for akvaplaning kraftigt.

•For lavt dæktryk risiko for akvaplaning.


Større fælge - ja, men hvor store!

Store hjul ser godt ud. Store hjul får bilen til at køre mere sporty - og sikrere i øvrigt. Men hjul kan også blive for store. Her er de vigtigste tommelfinger-regler.

Store hjul. Jo større, desto bedre. Der er ingen tvivl om, at designerne rundt om på verdens bilfabrikker tænker sådan. Se bare de typiske tegninger af kommende modeller - altid enorme hjul. Og når designere forklarer om deres visioner og linjer (samt hjul), understreger de altid, at store hjul er lig med en dynamisk udstråling. Og se så næste trin i udviklingen, nemlig konceptbilerne, der står på biludstillingen og er et spejl af, hvordan den kommende model kommer til at se ud: Altid det samme - enorme fælge.

Men når vi så når frem til virkeligheden; nemlig bilen i produktion, er enorme hjul oftest blevet til "kun" store hjul. For her rammer designerne nemlig en praktisk virkelighed.

Store hjul ser vitterligt godt ud. Og store hjul kan få en bil til at køre hurtigere gennem sving og til at bremse kortere. Men store hjul har tre afgørende ulemper: De er mindre komfortable, de får bilen til at bruge mere brændstof. Og de er dyrere - ofte seriøst meget dyrere. Det er tre hårde nødder, som bilfabrikanterne i den grad må handle efter.

Og det er nøjagtigt de tre samme problemer, man bør have med i sine beregninger, når man vil vælge større hjul til sin egen bil.

Store hjul er ellers et tillokkende projekt. Med ét slag kommer bilen til at se mere sporty ud - og da store hjul fra fabrikkerne følges med dyrere modeller, ser bilen også pludseligt ud af mere. Dernæst er andre hjul den hurtigste og mest sikre vej til at få sin bil til at køre markant mere sporty. Og da udvalget i øvrigt er intet mindre end enormt, er det jo bare at gå i gang: Hvor store og hvilke hjul fortjener min bil?

3 GRÆNSER FOR STØRRE FÆLGE Tre ting sætter grænsen for hvor store hjul, du kan vælge:

1) Hjulets samlede udvendige diameter må ikke ændre sig mere end en smule.
2) Hjulet skal fortsat holde sig inde under skærmkassen.
3) Fælgens indpresnings-dybde skal være uændret. Og endelig skal bolthuller, centerhullet diameter samt afstanden mellem bolthullerne være uændrede.

Større fælge og lavere dæk følges i nogen grad ad. Men faktisk - og det er måske en overraskelse for mange - er det i højere grad dækkets profil, der er afgørende for, hvordan bilen kører på nye, større hjul. Dækprofilen er teknisk et udtryk for, hvor bredt dækket er i forhold til diameteren - eller sagt på en anden måde, et udtryk for hvor høj dæksiden er.

Et par typiske moderne dækstørrelser er 185/60 x 15 og 245/45 x 17. I netop denne sammenhæng er det /60 og /45, der er den interessante størrelse. /60 er en profil, der skaber et komfortabelt dæk. /45 skaber et let sporty dæk. "Komfortabelt" og "sporty" - det er netop disse to egenskaber, der slås mod hinanden. Jo større profil, fx /60, desto mere komfortabelt, men samtidigt mindre sporty er dækket. Og jo lavere, fx /45, desto mindre komfortabelt, men nu mere sporty er dækket.

Jo lavere profil, desto mere præcise og dermed sporty køreegenskaber. Men også mindre komfortable. Se skemaet herunder:

DÆKPROFIL: KOMFORT VERSUS PRÆCISION
/60: Absolut komfortabelt - ikke specielt præcis styring
/50: Både komfortabelt og præcist med vægt på komfort
/45: Både komfortabelt og præcist med vægt på præcision
/40: Kun lidt komfort - meget præcis styring
/35: Ingen komfort - superpræcis styring
/30: Hvad komfort angår, er vi under, hvad de fleste vil acceptere

Faktisk er dækkets profil mere afgørende for hvordan bilen styrer end dækkets bredde. Bredden er dog afgørende for hvor høj svinghastighed, bilen kan præstere - jo bredere, desto større. Men bilens balance og evne til ikke at skride ud er i højere grad betinget af profilen.

Dækkets bredde har også en afgørende betydning for hvor meget eller hvor lidt bilens brændstofforbrug ændrer sig på større hjul. Jo bredere dæk, desto større forbrug.

Endelig er der dette med prisen: Og det er enkelt: Jo større diameter, desto større pris.

VI ANBEFALER PLUS TO TOMMER Så hvor havner vi så? Hvilken størrelse skal man så vælge i dette virvar af størrelser mellem typisk 15" og 20". Hvis man skal montere større hjul på en "almindelig" bil, vil et spring på to tommer oftest være vores anbefaling. Et sæt 17"-fælge på en Golf, der er født på 15", får bilen til at se ikke så lidt mere raffineret ud, samtidigt ryger man ikke ned på så lav en profil, at det går mærkbart ud over komforten. Anderledes er det faktisk med styringen; den bliver tydeligt strammere og mere sporty. Og her følger i øvrigt to afgørende bonus-egenskaber med: Bilens evne til at undvige og bremse øges.